.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بیدار کردن مردم برای سحری با صدای چوبدستی!
در این خبر به معرفی آیین‌های رمضانی مردم شهر سوادکوه و استان مازندران پرداخته‌ایم.
بیدار کردن مردم برای سحری با صدای چوبدستی!

شمال نیوز : «آیینه اقوام» عنوان مجموعه نمایش رادیویی به روایت و کارگردانی زنده‌یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آئین‌های رمضان در ایران زمین است. 

 

هرمز سیرتی، کرامت رودساز، کامیار محبی، بهادر ابراهیمی، راضیه مومی‌وند، معصومه عزیزمحمدی به عنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آئینه اقوام» نیز عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: محمدرضا قبادی‌فر، صدابرداران: علی حاجی‌نوروزی و محسن جوادی، تهیه‌کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.

 

شانزدهمین قسمت «آئینه اقوام» با مدت زمان ۲۹ دقیقه و ۵۰ ثانیه با سفر به شهر سوادکوه و استان مازندران به آئین‌های مردم این شهر و استان در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

 

روز شانزدهم سفر «آئینه اقوام» این گونه آغاز می‌شود:

 

«من هنوز یه مسافرم، یه مسافر که نیمه‌های ماه رمضان رو پشت سر گذاشتم و دارم می‌رم تا به شهرهای دیگه ایران سفر کنم و با آئین‌های این ماه در شهرهای ایران آشنا بشم. می‌خوام برم تا سفری رو که شروع کردم به مقصد برسونم.»

 

شانزدهمین روز سفر به شهر سوادکوه می‌رسیم.

 

در این شهر امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان (عج) به معرفی برخی آئین‌های رمضانی مردم سوادکوه می‌پردازد.

 

در قدیم سحرخوانی در شهر سوادکوه اینگونه بوده که سحرخوان علاوه بر خواندن شعر در کوچه‌ها با چوب‌دستی به در و پنجره خانه مردم می‌زد و این جمله را می‌گفت «سحر شد به پا خیز هنگام نماز است».

 

همچنین در سوادکوه وقتی کسی نذری داشته باشد ۳۰ روز ماه رمضان را در خانه‌اش مجلس ختم انعام برگزار می‌کند. در وسط مجلس یک سینی قرار می‌دهند. هر کسی که حاجت یا نیتی داشته باشد هنگام خواندن قرآن، نمک و چند قرص نان و چند ظرف آب می‌گذارد.

 

یکی دیگر از رسوم مردم سوادکوه در ماه مبارک رمضان، «روزه بندونی» است. وقتی نوجوانی که برای اولین بار روزه می‌گیرد در افطار همان اولین روز از پدر و مادر خود هدیه‌ای دریافت می‌کند و تا وقتی هدیه را دریافت نکرده افطار نمی‌کند. در این مراسم همه اعضای درجه یک خانواده قبل از اذان مغرب در خانه روزه‌اولی حضور پیدا می‌کنند.

 

«وداع رمضانی» یکی دیگر از مراسم رمضانی مردم سوادکوه است. از شب بیست و هفتم مراسم شروع می‌شود و مداحان خوش‌صدا فریاد می‌زنند «الوداع رمضان، الوداع شهر نور و قرآن». همچنین برخی مداحان نیز اشعاری محلی با مضمون وداع با ماه رمضان و استقبال عید سعید فطر می‌خوانند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.